Hoe is een ski opgebouwd?

Tijdens de wintersport sta je de hele week op de latten, maar waar bestaan die latten eigenlijk uit? Hoe is een ski opgebouwd? Om optimaal te kunnen genieten van je wintersport is het belangrijk dat je goed materiaal hebt dat bij je past. In deze blog leg ik je uit waaruit een ski is opgebouwd en wat voor functies de verschillende onderdelen hebben. Zo kun je makkelijker kiezen wat voor ski’s je nodig hebt en kun je je techniek nog meer verbeteren! 

Topsheet

De topsheet is de laag die op de bovenkant van de ski’s zit. Hier staat het merk op. De topsheet is niet alleen voor het uiterlijk aangebracht. Het is ook een beschermlaag voor de binnenkant van de ski. Deze laag is enkele millimeters dik en wordt gemaakt van verschillende materialen, waaronder nylon, hout, glasvezel en plastic. 

Toplaag van de ski - de opbouw van een ski

Kern

Het materiaal van de ski is bepalend voor de levensduur. Er zijn ski’s met een houten en een kunststof kern. De houten kern zorgt voor een stijvere ski die lang meegaat. De kunststof kern maakt de ski minder stijf en is dus ook wat goedkoper. Met een kunststof kern ben je een stuk wendbaarder dan met een stijvere ski, met een houten kern. Ski’s met een kern van kunststof zijn dan ook ideaal voor een beginnende skiër! 

Onderkant

Een ski bestaat uit meerdere lagen. Het onderste gedeelte is het ski-oppervlak en komt veel in contact met de sneeuw. De onderkant van de ski noem je het belag en het is vaak gemaakt van kunststof. Het is belangrijk om het skioppervlak regelmatig te waxen voor een betere bescherming en om sneller van de berg te glijden. Wanneer je als eerste bij de après-ski wilt zijn, moet je er dus voor zorgen dat je ski’s goed gewaxt zijn.

Belag

Zijkanten

De twee randen aan de zijkant van de ski zijn gemaakt van staal. Deze randen noemen we ook wel de kanten. De kanten zijn vaak in een hoek geslepen van ongeveer 90 graden. Het is dan ook de bedoeling dat je je ski’s eens in de zoveel tijd laat slijpen. Je kunt dit in een van de skishops laten doen na het skiën. Meestal kun je je ski’s de volgende ochtend alweer ophalen! Zelfs wanneer je Duits niet goed is, is dit makkelijk te vragen.. in het Duits zeggen ze letterlijk: ‘kanten schleifen’. Als je ski’s te lang niet geslepen zijn, zal je merken dat je minder controle hebt tijdens het skiën. Zo heb ik zelf aan het einde van de dag ondervonden dat de kanten van mijn kanten te bot waren. Op een ijzige piste wilde ik een bocht inzetten en voor ik het wist lag ik meters lager met mijn neus in de sneeuw… au, daar had ik dus niet op gerekend. Zo zie je dus hoe belangrijk het is om je kanten te laten schleifen!

De opnouw van een ski - staalkanten

Radius

Als je vanaf de bovenkant naar je ski’s kijkt, zie je dat de ski in het midden smaller is dan aan het uiteinde. De zijkant vormt hierdoor een flauwe, ronde boog. Als je de ski op de zijkant in de sneeuw zet, zal hij een bocht maken. De straal van deze bocht noemt men de radius. Iedere ski heeft een andere radius afhankelijk van het type. Een slalom ski heeft bijvoorbeeld een kleine radius omdat deze is gemaakt voor kleine, korte bochten. De slalom ski is een stuk wendbaarder dan bijvoorbeeld een reuzenslalom ski. Deze heeft een veel grotere radius. Hierdoor ben je minder wendbaar, maar wel een stuk sneller! Een all-mountain ski zit qua radius tussen de slalom en reuzenslalom ski in. Deze is het meest populair onder de wintersporters omdat je er in principe overal lekker mee kunt skiën. Of je nou off-piste gaat of korte bochten wilt skiën op de piste!

Atomic

Freeride ski

Je hebt ze in verschillende breedtes en lengtes. Voor de echte off-piste liefhebbers is er de freeride-ski, een aanrader als je gaat freeriden! Weet je nog niet zoveel over off-piste skiën, neem dan eerst een freeride-les, dan leer je meteen hoe je deze ski’s het beste benut! Freeride-ski’s zijn breder dan andere ski’s. Een bredere ski heeft namelijk een groter oppervlak waardoor je de druk beter kunt verdelen en meer glijvermogen hebt in de tiefschnee.

Toerski

Er is nog een brede ski die veel gebruikt wordt buiten de pistes, namelijk de toerski. Deze is een stuk lichter dan de freeride-ski omdat men hiermee ook naar boven klimt. Er is zit een speciale binding op de toerski waardoor de hak van de skischoen los komt tijdens het lopen. Dit zorgt voor een comfortabele klim naar boven. Om te voorkomen dat je naar beneden glijdt plak je hier zogenaamde stijgvellen onder je belag. Nadat je omhoog bent gelopen met je toerski’s kun je genieten van een welverdiende afdaling. Een slalomski is een stuk smaller dan de freeride-en toerski. Dat komt omdat de slalomski speciaal gemaakt is om snel van kant te wisselen. Zo ski je een stuk makkelijker en sneller om de slalom heen! Voor de pistefanaten is een smalle ski fijner dan een brede ski. Met brede ski’s kost het namelijk veel meer kracht om een bocht te maken op de harde ondergrond!

Materiaal uitzoeken

Wist je overigens dat je bij Summit Travel ook je materiaal kunt bijboeken? Het voordeel van het huren van materiaal is dat je het meteen om kunt ruilen wanneer je ze niet fijn vindt. Zo kun je een beetje testen wat het beste bij je past. 

Ben je een beginnende skiër? Dan heb je geluk want ski’s voor beginners zijn vaak een stuk lichter dan die voor gevorderde skiërs. Dit komt doordat lichte ski’s veel wendbaarder zijn. Ook is het aan te raden om als beginnende skiër kortere ski’s te nemen aangezien je hierdoor makkelijker je bochten draait. Ski’s die tot de schouders komen zijn een perfecte lengte om mee te beginnen! Zwaardere ski’s geven juist meer controle op een hogere snelheid. Heb je al wat wintersportervaring? Wees dan niet bang om een ski uit te zoeken die tot je kin komt. Met een lange, zwaardere ski moet je wat harder werken in de bochten maar hiermee verbeter je wel je technieken op de piste! Als gevorderde skiër moet je dus net even wat extra gewicht de berg op sjouwen… 😉

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *