Ervaar & beoordeel

beoordelingssites

Zo nu en dan vinden we het leuk om u een kijkje in de keuken van de toeristische branche te geven.
Vandaag een kleine verhandeling over het nut en het ongemak van de Zoovers en TripAdvisors op deze aarde.

Tot in de details..

Ieder jaar reizen er zoals u weet diverse Summit delegaties af naar de Alpen om nieuwe stulpjes te zoeken en bestaande accommodaties aan een inspectie te onderwerpen. Dit laatste doen we vooral om ons ervan te verzekeren dat we geen belangrijke veranderingen over het hoofd zien, zowel in positieve als in negatieve zin. Heeft een hotel de hele zomer de tijd genomen om zijn kamers te renoveren? Dan willen wij uiteraard foto’s van het eindresultaat op onze website. Is de eigenaar van een klein pensionnetje eindelijk overstag en is er nu wél Wi-Fi (en ook nog in het héle huis)? Dat is het vermelden meer dan waard, in het tijdperk van de smartphone! Heeft een accommodatie een nieuwe kok en zijn de reacties op zijn prestaties niet heel positief? Proeven willen we, proeven!
We nemen ons werk dus erg serieus. De bedden worden beslapen, alle maaltijden zorgvuldig geproefd, de Wi-Fi-verbinding gecheckt bij het plaatsen van foto’s op de Summit Facebook pagina en de vriendelijkheid van de hotelier wordt getoetst in (bij voorkeur) de huisbar van de accommodatie.

buffet
Een goed buffet is van levensbelang!

(Strenge) eisen

Hedendaagse reizigers die voor vertrek een accommodatie boeken, willen zo min mogelijk aan het toeval overlaten. Gedetailleerde beschrijvingen zijn dus een must, en hoe meer er over de bewuste slaapplaats te lezen valt des te minder verrassingen ter plaatse.
Veel vakantiegangers laven zich dan ook aan de recensies op Zoover en TripAdvisor voordat zij tot boeken overgaan. Meningen over de maaltijden en buffetten zijn van belang, want lekker eten staat vaak garant voor de helft van de vakantiepret. Stoffige kamers zijn geen pretje, al helemaal niet als kleine kinderen erin rond moeten kruipen en appartementen met een onvolledige huisraad kunnen beter worden gemeden, tenzij uw auto voldoende ruimte heeft voor een extra messenblok, staafmixer voor het pureren van babyvoeding en (heus, we maakten het mee) een elektrische oven.

Reiservaringen

Nu wil het geval dat vooral de uitersten op Zoover en TripAdvisor een podium vinden. Van slechte ervaringen wordt misschien nog wel vaker zeer gedetailleerd verslag gedaan dan van uitmuntende, en de “goede”, “ruim voldoende” en “voldoende” beoordelingen vinden hun weg naar het internet vaak helemaal niet, kennelijk maken vakantiegangers minder snel melding van het feit dat alles in meer of mindere mate was zoals verwacht.

vies hotel
We vertellen graag in geur en kleur over onze slechte ervaringen….

Het kan dus voorkomen dat een hotel keurig zijn kamers heeft gerenoveerd, maar dat de laatste beoordeling van enkele jaren ervoor dateert en nog melding maakt van de krakkemikkigheid van het pand. De gemiddelde beoordeling is daardoor laag, terwijl de accommodatie een duidelijke upgrade heeft ondergaan.
Wat wij ook regelmatig horen van familiepensions is dat hun gasten die al jaren uit tevredenheid steeds terugkeren vaak niet meer de moeite nemen om er op internet nog een beoordeling over te schrijven. Daardoor is er van die tevredenheid weinig terug te lezen, terwijl juist dát interessante informatie is.

Zoover en TripAdvisor zijn ideale tools bij de voorbereiding van uw reis; hoe meer informatie, des te zorgvuldiger u uw keuze kunt maken. Wij zijn dan ook zo vrij om u van harte uit te nodigen uw ervaringen, groot en klein, toch vooral te delen!