Summit in de zomer

Als reisboer in de wintersportbranche heb je te maken met het herhaaldelijk beantwoorden van dezelfde vragen, die op je afgevuurd worden door vrienden, bekenden en andersoortigen. Dat is helemaal niet erg. Dat is een geaccepteerd risico van het vak, zal ik maar zeggen. En echt, ik doe het met plezier.

“Maar wat doen jullie dan in de zomer?” Ik merkte dat ik het knopje weer aanzette van mijn inwendige antwoordapparaat. Knopje 2 in dit geval. Het knopje dat ik zodanig geprogrammeerd heb dat de ontvanger geboeid blijft. Geen wederkerend lopende band antwoord, maar telkens weer improvisatie. Knopje 1 had ik vijf minuten daarvoor al in moeten drukken. Daar kan ik niet meer bij improviseren. Die verrassende carrièreswitch tien jaar geleden had ik nu eenmaal om vier vaste redenen gemaakt.

ZomerSummit01

Ik begrijp de vraag wel. Het is lastig te bevatten voor een buitenstaander. Ik kan je vertellen: het seizoenspatroon van een wintersport tour operator kent een heerlijke dynamiek! Gedurende circa zeven maanden staat de klant centraal (september t/m maart), van boeking t/m nazorg. En in de maanden april t/m augustus wordt de nieuwe winter voorbereid en strategie gemaakt. In de zomer dus vooral denken, in de winter doen. In de zomer zaaien, in de winter oogsten. Ik voel me niet voor niets een reisboer.

“Maar ehh dat voorbereiden .. dat is toch even wat prijsjes aanpassen en klaar is Summit??”. Je onderschat het jongen. Echt. We hebben honderden leveranciers waarmee we jaarlijks weer moeten onderhandelen. Contractjes maken, nieuwe prijzen invoeren, bestaande websiteteksten checken, ik kan nog wel even doorgaan. En wat dacht je van de tochtjes naar de Alpen om nieuwe dorpen en accommodaties te ontginnen? De winkel moet immers elk jaar weer vernieuwend zijn. We zijn nog steeds een relatief klein team. Iedereen moet ook in de zomer vol aan de bak.

Ooit gaan we ook met een mooi zomerproduct de Nederlandse consument verwennen. Vermoedelijk iets met bergen en sport. Dan zal het voor de gemiddelde buitenstaander veel begrijpelijker worden. Maar zolang we nog kansen hebben om onze positie te verbeteren in de subtop van de wintersportmarkt, gaat alle energie vooralsnog daarheen. Met die heerlijke dynamiek vandien.

ZomerSummit02

Natuurlijk is het boekingsseizoen het meest boeiende deel van het jaar. Met het hele team ervoor gaan. Gewapend met de bekende Summit-service onze vaste klanten steviger aan ons binden en daarnaast jaarlijks een groot aantal nieuwe klanten verrassen met ons aanbod en onze service. Maar toch is ook deze zomerfase erg fijn. Eind april zijn we allemaal even boekingsmoe maar zijn er wel dozen vol met ideeën gevuld . Door het hele team. Hét moment om te ontladen en de ideeën te transformeren in innovatie en productverbetering. Om vervolgens in de loop van de zomer alle verkoop-batterijen weer vol enthousiasme op te laden.

“Ok, tja dat geeft een heel andere blik op je business. Boeiend.”  Knopje 3 hoefde ik gelukkig niet in te drukken. Hij heeft me wel eens zien skiën. En nee we zijn geen reisbureau (knopje 4)!