“Dutchweekend Saalbach wordt het grootste”

Middenin dé havenstad van Nederland is het kantoor van Dutchweek.nl gevestigd. Het bedrijf waar Summit Travel al jaren nauw mee samenwerkt. De letters ‘Scheidingsplanner’ die op de deur prijken doen anders vermoeden, toch is dit het kantoor waar de Hollandse feestjes in de Alpen tot in de puntjes worden voorbereid. Wij spraken met directeur Wim de Zwart over het ontstaan, de toekomst en vooral de visie van Dutchweek.nl.

Verrassing

De start van het avontuur dat Dutchweek.nl heet kwam voor Wim volledig uit de lucht vallen. Rond het jaar 2004, hoog in de bergen van het Franse land, was hij samen met zijn groep vrienden aan het genieten van een heerlijke week wintersport en feesten. ‘We waren bij de Dutchweek in Val Thorens, een festival in Frankrijk met een Hollands tintje.’ Na wat speurwerk ontdekte zijn partner Fabian Huising dat de naam “Dutchweek.nl” nooit was vastgelegd. ‘Toen dachten we: dit is een kans, al hadden we helemaal geen plannen om samen iets op te starten.’

Het begin was vrij simpel. Ze bestelden verschillende accessoires met het logo van Dutchweek.nl erop. ‘Met dozen vol zweetbandjes, bandana’s en allerlei andere goodies vertrokken we de jaren erna naar Val Thorens om ze uit te delen.’ De naam Dutchweek.nl verkreeg steeds meer bekendheid en dat smaakte voor de heren naar meer.

‘Op een bruiloft ontmoette ik vervolgens Robert Flik van Summit Travel.’ De twee raakten aan de praat en ontdekten dat een samenwerking waardevol zou kunnen zijn. Dutchweek.nl maakte reclame voor de arrangementen van Summit Travel, voor Dutchweek Val Thorens en ontvingen hiervoor commissie. ‘Het ging goed en dat was hartstikke leuk maar wat verder?’

dutchweek-val-thorens

Dutchweekend Italia

Toen ontstond in 2012 het idee om gezamenlijk een eigen event te gaan organiseren, het liefst tijdens een (lang) weekend. ‘Hiermee speelden we direct in op de bedrijfsuitjes-markt.’ Het Italiaanse dorp Sauze d’Oulx, waar Summit Travel al jaren exclusief partner van was, had wel zin in een Hollands feestje en dat was een open deur voor Summit Travel en Dutchweek.nl. Dutchweekend Italia was geboren.

In 2013 vonden maar liefst 450 Nederlanders hun weg naar Sauze d’Oulx. ‘Het was simpel met een beperkt budget. De DJ booth stond op een plastic tuintafel en doordat het overdag -20 graden was bevroor je biertje zowat. Maar het was gezellig en meer dan geslaagd’. Editie twee en drie volgen dan ook snel.

dwi-2015

Twee werelden

Naast zijn werk bij Dutchweek.nl is Wim het merendeel van de week actief als scheidingsplanner. ‘Mijn leven bestaat zowaar uit scheiden en feestjes’, vertelt hij opgewekt. Wim werkt zeven dagen in de week. Waarvan er op dit moment twee of drie voor Dutchweek.nl. ‘Maar in mijn hoofd ben ik er eigenlijk altijd bezig.’

Fabian Huising is vanaf het begin de compagnon van Wim. Hij houdt zich binnen Dutchweek.nl bezig met IT en de financiële zaken. Sinds begin december 2015 zijn Laura Berkel het creatieve brein en Anouk Schrijver de eventmanager mede-eigenaren van Dutchweek.nl. De vaste crew van Dutchweek.nl bestaat uit een team dat minstens één jaar lang bezig is met de voorbereidingen. Het belangrijkste is dat iedereen in het team dezelfde sfeer weet over te brengen op de doelgroep. Van de beveiligers tot de bouwers. ‘Die sfeer is een combinatie van gastvrijheid en passie voor wintersport. Mensen moeten zich welkom voelen bij de events van Dutchweek.nl.’

watersplash-2015

Feest met stijl

De doelgroep is vijfentwintig plussers. ‘Deze mensen houden van wintersport en genieten van het feestje in de bergen.’ Met de juiste dj’s en muziek behoudt Dutchweek.nl de juiste sfeer en zorgt het er zo voor dat de events altijd stijlvol zijn. ‘Het is voor ons erg belangrijk te behouden wat er nu staat.’

Er zijn meer grote evenementen in de sneeuw. Maar volgens Wim richten zij zich vrijwel volledig op de line-up. ‘Een deel van de bezoekers van dat soort evenementen gaat niet eens skiën. ‘Dat is een groot verschil in vergelijking met de events van Dutchweek.nl. ‘Wij organiseren complete events die in het teken staan van de passie voor sneeuw en wintersport en richten ons volledig op wintersporters.’

Samenwerkingen zijn voor Dutchweek.nl van groot belang. ‘De laatste jaren hebben wij er mooie partners bij gekregen die dezelfde passie en ideeën voor wintersport delen.’ Saalbach en Sauze d’Oulx bijvoorbeeld waar dit Hollandse feestje een waar begrip is geworden. Het is dan ook logisch dat dit niet onopgemerkt is gebleven in wintersportend Europa. ‘Tegenwoordig worden we zelfs gevraagd. Bijvoorbeeld door Gerlos, Zermatt, Nendaz en Andorra. Maar ook Noorwegen heeft interesse getoond.’ Dat betekent dat er een hoop nieuwe Hollandse feestvreugde de bergen zal bereiken de komende jaren.

stijlvol-feesten-op-piste

Dutchweekend…

‘Saalbach wordt het grootste event’, zegt Wim zonder twijfel. Dutchweek.nl is anders dan andere evenementenbureaus en iedere euro die binnenkomt wordt geïnvesteerd. ‘Dat is lef hebben, maar de potentie is er gewoon.’ Over een paar jaar is Dutchweek.nl een bedrijf. Maar of Wim de Zwart, bewogen en vol energie als hij is, dan nog de hoofdman is blijft voorlopig nog een vraag. ‘Eigenaar zal ik altijd wel blijven, maar ik ben een bouwer dus begin ook graag nieuwe projecten’, zegt Wim met een glimlach.

wim-de-zwart-dutchweek.nl