Met de elektrische auto op wintersportvakantie

Elektrisch naar de sneeuw, de elektrische auto wordt steeds vaker gebruikt om mee op wintersportvakantie te gaan. Het is duurzamer én goedkoper. Bovendien is elektrisch rijden de toekomst. Maar wat moet je allemaal weten en regelen voordat je op wintersport gaat met de elektrische auto? Je wilt natuurlijk niet met een lege accu komen te staan, de verwarming uit moeten zetten om je accu te besparen of bij een laadpaal aankomen en 3 uur in de rij staan. Wij zetten een aantal tips om deze problemen te voorkomen voor je op een rij in deze blog!

  1. Route & actieradius

Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen… Bij het voorbereiden van een wintersportvakantie komt veel kijken. Eerst boek je de vakantie, om vervolgens het materiaal en de skipassen te regelen. Dit is niet het enige wat je op voorhand wilt hebben geregeld, de reis er naartoe vergt ook wat voorbereidingen. Het is belangrijk om de route van tevoren uit te stippelen, zeker met een elektrische auto. Zo kun je zien hoeveel kilometer je in totaal met de elektrische auto af moet leggen. Aan de hand van de actieradius van de auto kun je plannen waar je moet stoppen om op te laden. Houd er rekening mee dat de actieradius niet altijd even accuraat is! Bij het klimmen in de bergen kan het harder gaan dan je denkt. Ook heeft de tempratuur invloed op de actieradius, hoe kouder, hoe meer stroom de auto gebruikt. Houd dus altijd een buffer om niet in de problemen te komen. Check ook van tevoren je autoverzekering. Wanneer er onverwachts iets gebeurt onderweg kun je je bijvoorbeeld verzekeren voor speciale pechhulp.

  1. Laadpunten & laadpas

De Alpenlanden Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië en Zwitserland hebben allemaal laadpunten. In  het ene land vind je er meer dan in het andere land. Het is dus aan te raden om zorgvuldig te plannen bij welke laadpunten je gaat laden. Een handige app om laadpunten te zoeken is Chargemap. Een kleine tip: boek geen afgelegen accommodatie wanneer er geen laadvoorziening in de buurt is. Daarnaast moet je van tevoren ook goed nagaan welke stekkers je nodig hebt. De Mennekes-stekker type 2 komt het meest voor. In sommige landen kun je afwijkende stekkers tegenkomen. Neem ook de Schuko-stekker mee om in een gewoon stopcontact te kunnen laden.

Om op te kunnen laden bij een laadpunt onderweg heb je een laadpas nodig. Een laadpas activeert de laadpaal. Eigenlijk heb je maar één laadpas nodig om in veel landen te kunnen laden. Hiervoor moet je wel goed kijken welke pas geldig is in welke landen. De laadpassen met de hoogste dekking zijn Pugsurfing, Kia en Shell Recharge/Newmotion. De prijs van het laden verschilt per soort laadpaal. Een handige app om prijzen te vergelijken is Chargeprice, verkrijgbaar in de App Store en Google Playstore . Laat je niet verrassen door de laadtarieven met deze app.

Tesla

Voor de Tesla-rijders onder ons werkt het net iets anders. Zij kunnen laden bij de Tesla Superchargers. De naam zegt het eigenlijk al, maar deze laadpunten laden de Tesla extra snel op. Via de routeplanner van Tesla kun je een route van A naar B ophalen. De routeplanner laat dan zien bij welke Supercharger je het beste kunt stoppen om te laden. Ook kijkt de navigatie van de Tesla naar de drukte bij de superchargers en stuurt hij je waar mogelijk naar de plek met de minste wacht tijd. Bij de meeste Superchargers zit een leuk restaurant of hotel waar je even een kop koffie kan drinken terwijl je wacht. Het Supercharger netwerk is een van de snelst groeiende netwerken voor elektrische auto’s. Tesla is nog steeds bezig en je kunt zelfs locaties voorstellen. Overigens heeft Tesla-topman Elon Musk bekend gemaakt dat in het najaar van 2022 de superchargers (snelladers) beschikbaar worden gesteld voor elektrische auto’s van andere merken. Dat is handig! 

Tip: check vooraf of je laadpas werkt in het buitenland!

  1. Activiteiten tijdens het ‘tanken’

De laadtijden zijn per laadpunt verschillend. Laden via het stopcontact gaat over het algemeen het minst snel. Bij de normale laadpunten hangt het af van het type laadpaal en het model auto. De snel-laadpunten laden je auto tussen de 20 en 45 minuten op. Hoe kun je een laadstop extra leuk maken? Download bijvoorbeeld je favoriete film, loop een rondje in de omgeving, ga lekker lunchen of houd een muziek quiz ‘raad de plaat’ op Spotify. De Superchargers van Tesla bevinden zich bijna allemaal bij fijne hotels! Je kunt even gezellig binnen gaan zitten aan de bar of in het restaurant.

  1. Boek een hotel met laadvoorziening

Wanneer je niet in een keer de oversteek wilt maken naar je wintersportbestemming, kun je een hotel boeken voor een overnachting. Boek dan wel een hotel met een laadvoorziening! De auto kan ’s nachts opladen zodat je de volgende ochtend met een volle accu kunt vertrekken. Ook op de plek van bestemming is het handig om te kijken of een laadmogelijkheid is bij het hotel of dat er laadpunten in de buurt zijn. Informeer van tevoren even of het hotel waar je wilt boeken een laadmogelijkheid biedt. Wellicht hebben ze geen laadpaal, maar wel een parkeergarage met stopcontact en kun je de juiste kabels meenemen. Dat laden via een stopcontact gaat wel wat langzamer, maar als jij toch de hele dag op de ski’s staat, heeft je auto alle tijd om op te laden 😉.

  1. Wat moet je verder weten over vakantie met de elektrische auto

Ook met een elektrische auto moet je over winterbanden beschikken. Let op dat je in Frankrijk vanaf 1 november zelfs verplicht bent om winterbanden te hebben! En nog een tip: kijk of je een dag eerder of later kunt vertrekken. Op populaire vertrekdagen kan het erg druk zijn op de weg. Denk aan de welbekende zwarte zaterdagen. De kans dat de accu eerder leeg is dan gepland, is groot en dan wil je niet dat dat midden in een grote file gebeurt.

Elektrisch naar Kirchberg

Heb je nog geen bestemming gevonden die makkelijk te bereiken is met de elektrische auto? Onze collega Sammy is twee keer met de Tesla op wintersportvakantie geweest. Ze ging eerder naar Kirchberg en vertelt: “Kirchberg was erg goed te bereiken vanuit Nederland. In totaal was het iets minder dan duizend kilometer rijden, wat we binnen 15 uur hebben gedaan. Je weet wel dat als je met de elektrische auto op vakantie gaat, dat je er langer over doet dan met een benzine/ diesel auto. Daar moet je je op voorhand wel op instellen. Tijdens de rit naar Kirchberg lagen alle superchargers mooi langs de route, of het was net 2 minuten van de snelweg af. Het was wel in de voorjaarsvakantie, waardoor we bij een enkel laadstation 10 minuten moesten wachten tot er een laadpaal vrij was. De Tesla rekent met zijn navigatie systeem erg goed uit welke route je het beste kunt nemen en waar we het beste kunnen laden om zo min mogelijk tijd kwijt te zijn aan het einde van de rit. Zo kun je bij het uitkiezen van een laadstation kijken hoeveel laadpalen er bezet zijn en rekent hij het beste uit op welke plekken je moet zijn om je Tesla tot maximaal 80% op te laden (boven de 80% laadt de auto namelijk minder snel). Al met al hadden wij dus een goede rit naar Kirchberg.”

Tignes

Ook aan haar vakantie naar Tignes heeft ze een mooie herinnering: “De andere ervaring met de Tesla was op vakantie naar Tignes. Deze rit verliep erg soepel en zonder rijen. Wij hebben deze rit ’s nachts gereden, waardoor er bij geen enkele supercharger een rij stond. Het nadeel is wel dat dan niet alle restaurants en hotels waar je stopt open zijn, dus als je dat echt heel belangrijk vindt, zou je dat van tevoren even moeten controleren, of overdag moeten rijden. De grotere hotel ketens waar wij stopten waren wel open, dus daar konden we even gebruik maken van het toilet. Het enige nadeel toentertijd was dat de supercharger die het dichtste bij Tignes lag, nog net dicht genoeg bij de bestemming lag om ook weer terug te kunnen komen bij dit laadstation. Dat maakt zo’n rit wel wat spannender. De parkeergarage waar wij konden parkeren had aangegeven dat je in de parkeergarage oplaadpunten had, maar dat was alleen via een stopcontact en die lader hadden wij precies niet bij ons, dus wij konden niet laden in de garage. Gelukkig hadden wij het zekere voor het onzekere genomen en helemaal opgeladen bij dat laatste laadpunt, waardoor we daar nog net naartoe terug konden keren op de terugweg. Maar daar moet je wel net op voorbereid zijn. Dit is al wel weer ruim een jaar geleden, dus ongetwijfeld is er in de tussentijd al verandering gekomen in het aantal laadstations. Het is dus wel belangrijk om je op dit soort situaties voor te bereiden.”